25 mars 2008

Dagens Miljötips #7 - Köp ekologiskt bröd

Denna gång med ett riktigt präktigt tips - köp ekologiskt bröd. En kompis fick mig för ett tag sedan att börja köpa ekologiskt mjöl och sånt där. Och det var jag nöjd med tills helt nyligen.

Lyssnade på ett program på P1 (snacka om vuxenpoäng!!) som heter Miljölarm. Är väl inte helt nöjd med den journalistiska kvaliteten, men när bonden Gustav Karlström utanför Enköping uttalade sig höll jag på att sätta maten i vrångstrupen. Människan berättade nöjt att han hade en bod med så där 20 dunkar med olika bekämpningsmedel mot olika saker. Han sprutade sina åkrar med än det ena, än det andra, och när reportern frågade om han var säker på vilka effekter de olika medlen kunde ha, svarade han: Nej, men man får ju lita på leverantörerna! Jo, jo. Det var väl det man gjorde med hormoslyr och ddt och sånt också???

Utan att gå in i detalj på alla effekter av bekämpningsmedlen (läs gärna på: http://www2.snf.se/verksamhet/jordbruk/bekampningsmedel.htm) så kan man ju bara nämna övergödning av vattendrag, minskad biologisk mångfald och annat. I vilket fall blev jag rätt skraj när jag hörde Gustav, som säkert är ganska representativ bland icke-ekologiska bönder. Insåg snabbt att mina val av kravmjöl och så inte förslår särskilt långt eftersom jag kanske max gör av med 2 påsar mjöl per år. Jag måste helt enkelt köpa ekologiskt bröd!

För er som bor på Östermalm rekommenderar jag att ni går en sväng förbi Happy Hippo på Riddargatan som säljer ekologiskt bröd (och mycket annat ekologiskt gott!). På söder lär Sattvas bageri finnas, på Kungsholmen har Bageri Bullerboden på Parmätargatan fantastiskt bröd. Och ni andra får väl kolla i Konsum!

För er som är lite mer husliga än jag och faktiskt använder mjöl och andra gryn så har Saltå Kvarn ett komplett sortiment av ekologiska dylika produkter. De finns på ganska många ställen numera!

Och slutligen - för oss som handlar på Bagarboden i Rimforsa! Låt oss gemensamt få dem att göra sitt fantastiska Danska Rågbröd av ekologiska produkter - det kan ju inte vara så svårt med alla ekologiska bönder runt knuten! På återhörande! //Malin

1 kommentar:

gustaf carlström sa...

av en slump fick jag reda på att jag refererades till på din blogg. jag heter Gustaf Carlström och är bonde.Jag är mycket tveksam til eko odling som jag anser bidrar till svältoch lidande i värden. Eko är en lyxvara du kan unna dig men,leder till att färre får mat.jag anser att upptäckten att kunna utvinna ammoniak ur luften(konst gödning) är en av mänsklighetens viktigaste landvinningar. jag diskuterar gärna vidare