20 juni 2010

Vem levererar din el?

Dagens miljötips är inte särskilt sexigt, snarare mossigt. Men jag tror att det är viktigt. Återigen – att utöva konsumentmakt. Det handlar helt enkelt om att göra ett medvetet val när du väljer el-leverantör. Det finns forskare som har uttalat sig om att det bara är kosmetiskt när folk väljer miljövänlig el. Det må vara hänt att det är så när antalet medvetna val inte är särskilt högt. Men om en majoritet av konsumenterna väljer miljövänlig el så måste det göra skillnad i längden! Jag tänker inte gå in på huruvida kärnkraft räknas som miljövänlig eller inte. Det låter jag var och en ta ställning till.

Jag tycker dock att det är ett vettigt steg att bojkotta Vattenfall. Det finns få el-bolag som tjänar så mycket pengar på kolkraft, och fortfarande investerar i nya kolkraftverk, som Vattenfall.

Vill du läsa hela tipset? Klicka här!

1 kommentar:

SohKim sa...

Roligt att se din blogg, hoppas du fortsätter med Dagens miljötips. Själv lägger jag ut Veckans miljötips på Växjö kommuns hemsida och för arbetsplatsen på insidan(intranätet). Denna vecka, 36, tipsade jag om bl a din blogg!
Hälsningar från Växjö